مهـــــــندســی شــــیـمــی
به نام او که سرخ رویی ما به مدد لعل لب اوست ///
درباره وبلاگ


بنام خدا سلامی چو بوی خوش هیدروکربنهای آروماتیک برشما که قلبهایتان همچون فلزات قلیایی الکترون های وجودتان را سخاوتمندانه به ما بخشیدند و مستحکم ترین پیوندقلبی را ایجاد کردند ، ما از با شما بودن چیزی فراتر از استوکیومتری زندگی ومولاریته شادیها آموختیم امیدواریم محلول زندگی تان همواره شفاف و معادلات زندگی تان پیوسته موازنه شده و پیوند خانوادگی تان یونی ترین پیوندها و بختتان همواره به سفیدی سدیم کلرید و محلول زندگی تان از عشق و محبت فراسیرشده باشد با بیشترین درصد خلوص دوستتان داریم وبا بالاترین غلظت به شما خوشامد میگوئیم کاربر گرامی شما میتوانید مطالبی که دوست دارید در سایت ما منتشر شود را برای ما ارسال نمایید.به این ترتیب مطلب با نام شما پس از تایید در سایت ما به نمایش گذاشته خواهد شد
آخرين مطالب
نويسنده
سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, :: 23:23 :: نويسنده : پوریا جعفری

  1. جزوه انتقال حرارت شریف 
2.جزوه سیالات خواجه نصیر 
3.جزوه عملیات واحد 
4.جزوه انتقال جرم 
5.جزوه فرایندهای پتروشیمی 
6.جزوه کنترل شریف 
7.جزوه موازنه جرم و انرزی 
8.جزوه ترمودینامیک 
9.جزوه ریاضی 1 شریف 
10.جزوه ریاضی 2 شریف 

حجم فایل 63 مگابایت

...........

http://www.4shared.com/file/npM2qmu9/jozvehaie_darsi.html


 

رای دریافت جزوه مکانیک سیالات از لینک زیر استفاده کنید

 

   

 


برچسب‌ها: <-TagName->

 

معرفی رشته مهندسی شیمی - صنایع غذایی - مقطع کارشناسی ارشد

مهندسی شیمی گرایش مهندسی صنایع غذایی، علوم مهندسی جدید را برای طراحی دستگاهها، خطوط فرآیند و واحدهای تولید مواد غذایی بکار می گیرد. این رشته جنبه های تئوری وعملی طراحی که شامل طراحی هر یک از واحدهای فرآیند، طراحی خطوط مختلف آماده سازی، فرآوری و بسته بندی مواد غذائی وهمچنین طراحی کارنجات تولیدی صنایع غذائی است را مورد توجه قرار می دهد. 
هدف از این دوره تربیت متخصصین، پژوهشگران و مدرسین است که بتوانند با توجه به خصوصیات فیزیکی، شیمیایی، میکروبیولوژی، تغذیه ای و بهداشتی مواد غذائی به طراحی یا تدریس در ارتباط با ایجاد واحدهای تولید پرداخته و یا در امر رفع مشکلات خطوط تولیدی صنایع غذائی کمک نمایند. 

طول دوره تحصیل

طول و نظام آموزشی دوره کارشناسی ارشد مهندسی شیمی- صنایع غذائی مطابق آئین نامه آموزشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مصوب شورایعالی برنامه ریزی میباشد.

تعداد واحدها

تعداد کل واحدهای مورد نیاز دوره بشرح زیر میباشد. 
1- دروس اصلی 15 واحد از لیست جدول دروس اصلی
2- دروس اختیاری 9 واحد از لیست جدول دروس انتخابی 
3- سمینار 2 واحد 
4- پایان نامه 6 واحد 
32 واحد 

چارت درسی زیر صرفا جنبه پیشنهادی دارد. انتخاب واحد باید با نظر و تائید استاد راهنما صورت گیرد. در غیر این صورت هیچ مسوولیتی متوجه مسوولیت سایت دانشگاه نخواهد بود

برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی گرایش صنایع غذایی

خير کد درس نام درس (اختياري) نوع    
ترم 1
1 33163234 کاتالیزورهای هتروژنی خير اصلي     
ترم 2
2 33161067 عملیات فرآوری گاز خير اصلي     
3 33161078 تراکم , انتقال وتوزیع گاز خير اصلي     
4 33161103 طراحی وشبیه سازی فرآیندهای صنعت گاز به کمک کامپیوتر خير اصلي     
5 33161158 سنیتک وطرح رآکتور پیشرفته خير اصلي     
ترم 3
6 33162015 سمینار خير اصلي     
7 33163052 پایان نامه خير اصلي     

برچسب‌ها: <-TagName->
سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, :: 23:21 :: نويسنده : پوریا جعفری

 اوّلین درس در زمینه مهندسی شیمی نخستین بار توسط پروفسور «نورتون» در سال ۱۸۸۱ در دانشگاه MIT و در دانشکده مکانیک تدریس شد. نورتون شیمی صنعتی تدریس می‌کرد. در آن زمان صنایع شیمیایی رو به توسعه گذاشته بودند و لازم بود ساخت و بهره برداری از فرآیندهای شیمیایی توسّط افراد متخصّص صورت گیرد. در آن زمان طرّاحی و نظارت بر ساخت فرآیندهای شیمیایی و صنایع شیمیایی به دو شکل صورت می‌گرفت:

۱) به وسیله شیمی دان‌هایی که از تئوری‌های شیمیایی و علوم آزمایشگاهی آگاهی داشته، ولی اطّلاعات فنّی و تجارب کافی از طراحی صنعتی نداشتند.

۲) به وسیله مهندسان مکانیکی که تجربه طرّاحی صنعتی داشتند، ولی اطّلاعات کافی از فرآیندهای شیمیایی نداشتند.

این موضوع باعث شد که تا مدّتی برای طرّاحی واحدهای شیمیایی از شیمیدانان و مهندسان مکانیک به صورت مشترک استفاده شود. امّا برای هماهنگ کردن کار این دو گروه، به افرادی نیاز بود که هم از فرآیندهای شیمیایی و هم از طرّاحی صنعتی مطّلع باشند و هم تجربه‌های آزمایشگاهی لازم را داشته باشند. از این رو رشته‌ای جدید در دانشگاه‌ها با نام «شیمی صنعتی» یا «صنایع شیمیایی» به وجود آمد. با تئسعه تدریجی صنایع شیکیایی، نیاز به چنین متخصّصانی که هم در زمینه طرّاحی صنعتی و هم در زمینه فرآیندهای شیمیایی تخصص داشتند، بیشتر احساس شد. به این ترتیب، دوره‌هایی با نام «مهندسی شیمی مدرن» در دانشگاه‌ها پایه گذاری شدند. توسعه صنایع شیمیایی باعث شد که دانشگاه‌ها اقدام به تأسیس دانشکده مهندسی شیمی به صورت مجزّا کرده و آن را جدا از رشته‌های شیمی و مکانیک تدریس کنند. [۳]

  • مهندسی شیمی در ایران :

مهندسی شیمی در ایران نخستین بار در «مدرسه صنعتی ایران و آلمان» تدریس شد. این مرکز آموزشی که پس از جنگ جهانی اولبه عنوان غرامت جنگی به ایران واگذار شده بود، در هر کدام از رشته‌های مهندسی شیمی، برق و ماشین حدود بیست دانشجو می‌پذیرفت. دانش آموختگان مدرسه صنعتی ایران پس از یک دوره تحصیلی دو ساله «مهندس شیمی» نامیده می‌شدند. امّا در برنامه درسی آنها دروسی چون «شیمی تجزیه» و آزمایشگاه وجود داشت که دروس مربوط به رشته شیمی است. در سال ۱۳۱۳ «دانشگاه تهران» تأسیس شد و رشته مهندسی شیمی یکی از رشته‌های ارائه شده در دانشکده فنّی بود. در این میان، رقابت‌های ناسالم میان دانش آموختگان دانشکده فنّی و مدرسه صنعتی موجب شد تا مدرسه عالی صنعتی منحل شود. در سال ۱۳۳۶ «دانشگاه صنعتی امیرکبیر» (پلی تکنیک تهران) تأسیس شد و در رشته مهندسی شیمی و برای یک دوره چهار ساله به پذیرش دانشجو اقدام کرد. امّا برنامه درسی آن زمان دانشگاه تهران و پلی تکنیک هنوز با برنامه واقعی مهندسی شیمی تفاوت بسیار داشت. درس‌هایی مانند «انتقال حرارت»، «انتقال جرم» و «طراحی رآکتور» در سرفصل دروس گنجانده نشده بودند و از تنها درس‌های ویژه مهندسی شیمی «تقطیر»، «جذب» و «ترمودینامیک» را می‌توان نام برد. پس ازاین دو دانشگاه، «دانشگاه شیراز» و پس از آن در سال ۱۳۴۵ «دانشگاه صنعتی شریف» (صنعتی آریا مهر سابق)این رشته را راه اندازی کردند[۴] که برنامه درسی آنها تفاوت چندانی با برنامه درسی که امروز در رشته مهندسی شیمی ارائه می‌شود نداشت. در سال‌های بعد، دوره کارشناسی ارشد و در برخی دانشگاه‌ها دوره دکتری مهندسی شیمی نیز راه اندازی شد


برچسب‌ها: <-TagName->
سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, :: 23:19 :: نويسنده : پوریا جعفری

 مهندسی شیمی علم کاربرد ریاضیات، شیمی، فیزیک و اقتصاد در فرآیند تبدیل مواد خام به مواد باارزش‌تر یا سودمندتر است. مهندسی شیمی را می‌توان بطور کلی علم استفاده از موازنه جرم، موازنه انرژی و موازنه اندازه حرکت برای طراحی و کنترل واحدهای فرآیندی شیمیایی از قبیل واحد‌های یک پالایشگاه پتروشیمی، صنایع چوب و کاغذ و غیره در نظر گرفت.

مهندسی شیمی عمدتاً در طراحی و نگهداری فرآیندهای شیمیایی برای تولید انبوه به کار می‌رود. به این بخش از مهندسی شیمی، مهندسی فرآیند گفته می‌شود.

فرآیندهای مجزایی که توسط یک مهندس شیمی به کار گرفته می‌شوند (مانند تقطیر، استخراج و...)، عملیات واحد نام داشته و شامل واکنش شیمیایی، عملیات انتقال جرم، انتقال حرارت و انتقال اندازه حرکت هستند. این فرآیندها برای سنتز شیمیایی یاجداسازی شیمیایی با هم ترکیب می‌شوند.

سه قانون فیزیکی اساسی در مهندسی شیمی، اصل بقای جرم، اصل بقای انرژی و اصل بقای اندازه حرکت هستند. انتقال ماده و انرژی در یک فرآیند شیمیایی با استفاده از موازنه جرم و انرژی برای کل واحد، عملیات واحد یا بخشی از آن ارزیابی می‌شود. مهندسین شیمی اصول ترمودینامیک، سینتیک واکنش و پدیده‌های انتقال را به کار می‌گیرند.

مهندسی شیمی نوین، گستره‌ای فراتر از مهندسی فرآیند را در بر می‌گیرد. هدف اصلی مهندسی شیمی استفاده از دانش شیمی در خلق مواد و محصولات بهتر برای دنیای امروز است. امروزه مهندسین شیمی علاوه بر فرآیندهای تولید مواد اولیه پایه، بلکه در تو سعه و تولید محصولات باارزش و متنوع شرکت دارند. این محصولات شامل مواد ویژه و کارآمد برای صنایعی همچون هوافضا،خودروسازی، پزشکی، صنایع الکترونیک، کاربردهای محیط زیست و صنایع نظامی است. به عنوان مثال‌هایی از این محصولات می‌توان به الیاف، منسوجات و چسب‌های بسیار قوی، مواد زیست‌سازگار و داروهای جدید اشاره کرد. امروزه مهندسی شیمی ارتباطی تنگاتنگ با علوم زیست‌شناسی، مهندسی پزشکی و اغلب شاخه‌های مهندسی دارد


برچسب‌ها: <-TagName->
دو شنبه 26 دی 1390برچسب:, :: 11:57 :: نويسنده : پوریا جعفری
1نمونه سوالات امتحانی پایان ترممکانیک سیالاتدکتر علوی مقدمدکتر علوی مقدم319KB
2نمونه سوالات امتحانی میان ترممکانیک سیالاتدکتر علوی مقدمدکتر علوی مقدم445KB
      
10
مکانیک سیالات
دکتر علوی مقدم
دکتر علوی مقدم
KB 378
      
09
مکانیک سیالات
دکتر علوی مقدم
دکتر علوی مقدم
KB 390
      
08
مکانیک سیالات
دکتر علوی مقدم
دکتر علوی مقدم
KB 553
      
07
مکانیک سیالات
دکتر علوی مقدم
دکتر علوی مقدم
KB 453
      
06
مکانیک سیالات
دکتر علوی مقدم
دکتر علوی مقدم
KB 269
      
05
مکانیک سیالات
دکتر علوی مقدم
دکتر علوی مقدم
KB 305




برچسب‌ها: <-TagName->
دو شنبه 26 دی 1390برچسب:, :: 11:57 :: نويسنده : پوریا جعفری

حل معادلات

با ورود به سایت زیر میتوانید نحوه حل معادلات از درجات مختلف را دانلود نمایید. لازم به ذکر است که کلیه مقالات در قالب PDF میباشد.

برای ورود به سایت به ادامه مطلب بروید.

برای ورود به سایت اینجا کلیک نمایید.


برچسب‌ها: <-TagName->
دو شنبه 26 دی 1390برچسب:, :: 11:57 :: نويسنده : پوریا جعفری


حل معادلات در جه سوم برای بسیاری از دانش آموزان مشکل است زیرا در هیچ یک از کتب درسی حل آنرا آموزش نمی بینند. در این قسمت یک راه حل برای آموزش و حل معادلات درجه سوم وچهارم قرار دادم . امیدوارم مورد استفاده بازدید کنندگان قرار گیرد.

                   دانلود روشهای حل معادله درجه سوم و چهارم  در قالب برنامه ورد با حجم ۱۹۲ کیلو


برچسب‌ها: <-TagName->
دو شنبه 26 دی 1390برچسب:, :: 11:57 :: نويسنده : پوریا جعفری
در سال 1873 واندروالس، شیمیدان هلندی، نشان داد كه افزودن دو پارامتر به معادله گاز ایده‌آل، قسمت اعظم انحراف گاز‌های حقیقی از رفتار ایده‌آل را می‌تواند توجیه كند. او عدم موفقیت رابطه‌ی PV= nRT را در بیان رفتار حقیقی به نادیده گرفتن دو عامل زیر نسبت داد: 
1) حجم اشغال شده توسط مولكولهای گاز 
2) نیروهای جاذبه بین مولكولها 
می‌دانید كه مدل جنبشی- مولكولی گازها كه در نهایت منجر به قانون گازهای ایده‌آل شد شامل فرضهای زیر است: 


در واقع واندروالس بیان كرد كه فرضهای 1 و 4 كه یكی از حجم مولكولها و دیگری از نیروهای بین آنها صرف نظر می‌كند صحیح نمی‌باشند. 
اكنون اصلاحاتی را كه با تشخیص این دو عامل به عمل می‌آید، یك به یك بررسی می‌كنیم: 
وقتی n مول گاز در ظرفی به حجم V گذاشته می‌شود، حجمی كه در آن مولكولها آزادانه حركت می‌كنند، فقط در صورتی برابر با V است كه از حجم اشغال شده توسط خود مولكولها صرف نظر شود. (به عنوان مثال شما و دو تن از دوستانتان در یك اتاق 12 متری مشغول بازی هستید. در صورتی می‌توان گفت شما 12 متر مربع برای بازی در دسترس دارید كه از سطحی كه خودتان اشغال كرده‌اید، صرف نظر شود. حال اگر هر یك از شما 400 سانتیمتر مربع اشغال كنید، در این صورت سطحی كه برای بازی در دسترس دارید، برابر است با: 
منظور كردن حجم خود مولكولها به این معنی است كه حجم معینی كه به نام حجم كنار گذاشته شدهرموسوم است، در اختیار مولكولها نخواهد بود كه در آن حركت كنند. اگر حجم كنار گذاشته شده توسط هر مول، b باشد، در این صورت به جای نوشتن PV= nRT ، معادله‌ی مناسبتر زیر را خواهیم داشت:
P(V – nb) = nRT 

حجم كنار گذاشته شده توسط هر مول یا b، معمولا" به عنوان ثابتی در نظر گرفته می‌شود كه از مشخصات هر گاز است و باید از روی داده‌های تجربی محاسبه شوند. 
به عنوان مثال، حجم كنار گذاشته شده در مورد مولكولهای كروی به قطر d ، بیش از حجم خود مولكول است . می‌دانید حجم خود مولكولی با قطر d و شعاع r برابر 4/3pr**3 (p به معنای عدد پی و برابر 14/3 می‌باشد و ** به معنای به توان رسیدن است.) است، در حالی كه حجم كنار گذاشته شده به ازای هر مولكول، حجمی كه عملا" مولكولهای دیگر نمی‌توانند وارد آن محدوده شوند، برابر 4 برابر حجم مولكول است: 
4{4/3 p r**3} = حجم كنار گذاشته شده به ازای هر مولكول 
دومین جمله‌ی اصلاحی در معادله‌ی واندروالس، مربوط به نیروهای جاذبه‌ی بین مولكولها است. وجود این نیروها با توجه به تمایل گازها به متراكم شدن در دماهای پایین، تا آن اندازه كه بتوانند انرژی جنبشی را خنثی كنند، ثابت می‌شوند. در واقع ابتدا كه مولكولها به یكدیگر نزدیك می‌شوند، همدیگر را جذب می‌نمایند، ولی اگر با هم برخورد كنند، یكدیگر را دفع می‌كنند. 
به وسیله‌ی جاذبه‌ای كه یك مولكول روی مولكولهای مجاور اعمال می‌كند، آنها را به طرف خود می‌كشاند. در واقع اثر این جاذبه به همراه فشاری كه بر روی گاز وارد می‌شود، سبب می‌شود تا مولكولهای یك گاز با هم بمانند. تحلیل كامل نتیجه‌ی این عمل مشكل است، ولی به طور كیفی اثرش این است كه استقلال مولكولهای گاز در اثر این نیروها كاهش می‌یابد. از این رو، فشاری كه گاز اعمال می‌كند، درست مثل اینكه تعداد مولكولهای گاز كاهش یافته باشد، كم می‌شود. ( به عنوان مثال دو دانش‌آموزان در كلاس در هنگام حضور معلم، كه به منزله نیروهای جاذبه است، خیلی بیشتر در كنار هم می‌مانند و به در و دیوار ضربه می‌زنند، درواقع فشار جو كلاس و تعداد برخوردهای دانش‌آموزان در هنگام حضور معلم بسیار كاهش می‌یابد.) اثر یك مولكول، از نظر كمك در نگاه داشتن مولكولهای گاز با هم، از طریق این نیروهای جاذبه، با تعداد مولكولهای مجاور كه می‌تواند روی آنها اثر كند، متناسب است. اگر n مول گاز در حجم V وجود داشته باشد، آن تعداد مولكولهای مجاور یك مولكول، با n/V متناسب است. چون هر یك از مولكولهای مجاور، به همین ترتیب، مولكولهای مجاور خود را جذب می‌كنند، مقدار كل نیروی جاذبه كه مولكولها به هم وارد می‌كنند با (n/V)**2 متناسب می‌باشد. معادله‌ای كه با حتساب حجم كنار گذاشته شده در بالا بدست آوردیم 
P(V – nb) = nRT 
بود. فشار را بر حسب سایر پارامترها در معادله بالا بدست می‌آوریم: 
P = nRT /(V – nb) 
اما همانطور كه گفته شد، حضور نیروهای جاذبه باعث كاسته شدن فشار می‌شود كه درنتیجه یك جمله از مقدار فشار در رابطه بالا كاسته می‌شود. گفتیم مقدار این فشار كاسته شده با (n/V)**2 متناسب است كه با افزودن ضریب تناسب a مقدار فشار كاسته شده مساوی a(n/V)**2 یا an**2/V**2 می‌شود. درنتیجه معادله فشار با منظور مقدار كاسته شده به صورت زیر می‌باشد: 
P = nRT /(V – nb) – an2/V2 
یا شكل معادله واندروالس كه به صورت زیر می‌باشد: 
( P + an2/V2 ) ( V- nb ) = nRT 
موفقیت این معادله در توجیه رفتار گاز حقیقی، به انتخاب مقادیر a و b درست بستگی دارد. این مقادیر برای هر گاز و در هر دما متفاوت است و باید به درستی از روی داده‌های تجربی صحیح محاسبه شوند. 
البته معادله واندروالس، فقط یكی از چند معادله حالت است كه برای گازهای حقیقی یعنی غیرایده‌آل پیشنهاد شده است. دلیل اینكه این معادله بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، سادگی نسبی آن و تا حدودی هم موفقیت آن در توصیف رفتار گازهای غیرایده‌آل بوده است. بعلاوه شامل ضریبهایی است كه جاذبه و دافعه‌ی بین مولكولها را می‌توان توسط آنها توجیه نمود. 
محاسبه مقادیر a و b از روی داده‌های تجربی و از طریق حل معادلاتی صورت می‌گیرد. روابط برای محاسبه مقادیر a و b در زیر ارائه گردیده است. در صورتی كه به اثبات و راه حل ریاضی آن نیاز دارید، دوباره سؤال بفرمائید. 
A= 27R**2 T**2/64P 
B= RT/8P 
دما و فشار در روابط بالا مربوط به دما و فشار نقطه بحرانی است، یعنی دما و فشار مربوط به نقطه بحرانی در نمودارهای فشار بر حسب حجم . دمای بحرانی، بالاترین دمایی است كه در آن دو فاز گاز – مایع می‌توانند تواما" با هم وجود داشته باشند. این نقطه در نقطه عطف افقی ایزوتوزمهای فشار حجم قرار گرفته است.فشار و حجم مولی در این نقطه، به ترتیب فشار بحرانی و حجم بحرانی نامیده می‌شود. 
برچسب‌ها: <-TagName->
دو شنبه 26 دی 1390برچسب:, :: 11:57 :: نويسنده : پوریا جعفری

برج تقطیر Distillation Tower

برج تقطیر           Distillation Tower

تقطیر ، در واقع ، جداسازی فیزیکی برشهای نفتی است که اساس آن ، اختلاف در نقطه جوش هیدروکربنهای مختلف است. هر چه هیدروکربن سنگینتر باشد، نقطه جوش آن زیادتر است و هر چه هیدروکربن سبکتر باشد، زودتر خارج می‌شود. اولین پالایشگاه تاسیس شده در جهان ، در سال 1860 در ایالت پنسیلوانیای آمریکا بوده است. نفت خام ، از کوره‌های مبدل حرارتی عبور کرده، بعد از گرم شدن وارد برجهای تقطیر شده و تحت فشار و دما به دو صورت از برجها خارج می‌شود و محصولات بدست آمده خالص نیستند. انواع برجهای تقطیر در زیر توضیح داده می‌شوند.

تقطیر

استفاده از اختلاف نقطه جوش برای جداسازی اجزای یک مخلوط مایع اساس فرآیند تقطیر را تشکیل می دهد . در بیشتر موارد موادی که اختلاف نقطه ی جوش آنها قابل توجه است را می توان به وسیله حرارت دادن تفکیک نمود در این صورت ماده با دمای جوش پایین تر ، سریعتر به جوش آمده و ماده با دما جوش بالا باقی می ماند و این امر اساس فرایند تقطیر را تشکیل می دهد. اجزایی را که در اثر حرارت دادن بخار می شوند وارد سرد کننده می کنند تا به صورت مایع جمع آوری گردد.

برجهای تقطیر سینی دار

طرز کار یک برج سینی دار

بطور کلی فرآیندی که..........


برچسب‌ها: <-TagName->
دو شنبه 26 دی 1390برچسب:, :: 11:57 :: نويسنده : پوریا جعفری


مبردها وروش شناسایی

روش شناسایی مبرد ها

براي تميز دادن دو مبرد به عنوان يک راه حل استاندارد آن ها را شماره گذاري گرده اند، طوري که به هر مبرد شماره اي خاص تعلق مي گيرد . در زير توضيحي در مورد مفهوم شماره مبردها آورده شده است. چنانچه شماره مبرد زير 300 باشد شماره مبرد را با 90 جمع مي کنيم، رقم يکان عدد به دست آمده تعداد فلوئور ، رقم دهگان آن تعداد هيدروژن و رقم صدگان آن تعداد کربن را مشخص مي کند.

از آن جايي که فرمول کلي اين مبردها به صورت CnHmFkCp و m+k+p برابر 2n+2 مي باشد، با داشتن k , n , m از روش فوق p ، تعداد اتم کلر، مشخص مي شود . مثلا مبرد 12-R را در نظر بگيريد .

از جمع عدد 12 با 90 عدد 102 حاصل مي شود که تشکيل شده است و هيدروژن ندارد . براي اين مثال K=2 , M=0 , N=1 مي باشد و لذا تعداد ا تم کلر برابر P=2 مي باشد يعني R=12 داراي فرمول شيميايي CF2C12 مي باشد .

مبردهاي شماره 500 به بالا مخلوطي از دو يا چند مبرد با عدد 700 به وجود مي آيد . مثلا دي اکسيد کربن را با 744 نمايش مي دهند .

طبقه بندي مواد سرمازا:.........


برچسب‌ها: <-TagName->
دو شنبه 26 دی 1390برچسب:, :: 11:57 :: نويسنده : پوریا جعفری


چرخه کارنو

 

یکی از مهم‌ترین چرخه های بازگشت پذیر، چرخه‌ی کارنو است که توسط سعدی کارنو معرفی شد. این سیستم شامل یک ماده است که انتقال گرما را به عهده دارد و اصطلاحاً " ماده‌ی کار " نامیده می‌شود. چرخه از دو فرآیند هم دمای بازگشت پذیر (ISOTHERMAL )و دو فرآیند بی در روی بازگشت پذیر (ADIABIATIC ) تشکیل شده است.

می‌توانید در مدل سازی بالا، مراحل مختلف کار این چرخه را مشاهده کنید. برای سادگی، می‌توان ماده‌ی کار را یک گاز ایده آل فرض کرد که در استوانه ای قرار دارد که قاعده‌ی آن رسانای گرماست، ولی دیواره های آن و پیستون، عایق گرما هستند. نتیجه این چرخه آن است که گرما توسط سیستم به کار تبدیل شده است.

اگر چه ماشین‌های گرمایی واقعی بر پایه‎ی یک چرخه‌ی بازگشت پذیر کار نمی کنند، ولی چرخه‌ی کارنو ( که بازگشت پذیر است ) اطلاعات مفیدی درباره رفتار هر ماشین گرمایی به دست می‌دهد و اهمیت خاصی دارد؛ زیرا می‌توان اثبات کرد چرخه کارنو تعیین کننده حد بالای بازده ماشینهای حقیقی است و بنابر این هدفی را که باید به آن برسیم مشخص می‌کند.

بازده یک ماشین گرمایی (e) عبارتست از نسبت کار انجام شده توسط ماشین (w) در یک چرخه، به گرمای گرفته شده از منبع گرم (Q1 ):

قانون دوم ترمودینامیک 

این معادله نشان می‌دهد که بازده ماشین گرمایی تا وقتی گرمای خارج شده از سیستم صفر نشود، به یک نمی رسد. تجربه نشان می‌دهد که ماشین در موقع تخلیه‌ی دود، مقداری گرما از دست می‌دهد. این، همان مقدار گرمایی است که هدر می‌رود و در طی فرآیند به کار تبدیل نمی شود.

چرخه‎ی کارنو را می‌توان با معکوس کردن جهت فرآیند‌ها انجام داد ( توجه کنید که تمامی مراحل این چرخه بازگشت پذیرند. ). در چنین چرخه ای، باید کار روی سیستم انجام شود تا گرما از منبعی با دمای پایین به منبعی با دمای بالا ( یعنی در جهت عکس فرآیندهای خود به خود طبیعت ) منتقل گردد. بنابر این، سیستم مانند یخچال عمل می‌کند. یعنی با کاری که به آن داده می‌شود ( توان الکتریکی ورودی ) گرما را از جایی که دمای پایین قرار دارد ( درون یخچال ) به جایی با دمای بالاتر ( اتاق ) منتقل می‌کند.

کارنو نخستین کسی بود که مطالبی علمی در مورد ماشینهای گرمایی منتشر کرد. او در سال 1824 مقاله ای با عنوان " اندیشه هایی درباره‌ی قدرت محرکه‌ی گرما " منتشر کرد. در آن هنگام استفاده از ماشین بخار که یک ماشین گرمایی است، در صنعت متداول بود. کارنو توجه خود را به این واقعیت معطوف کرد که اختلاف دمای دو منبع، سر چشمه‌ی حقیقی قدرت محرکه است و نوع ماده کار از لحاظ نظری اهمیتی ندارد. او هم چنین این قضیه را - که اهمیت عملی زیادی دارد - بیان کرد:

بازده تمام ماشین های بازگشت پذیری که بین دماهای یکسانی کار می‌کنند، با هم برابر است و بازده هیچ ماشین بازگشت ناپذیری، که بین همان دو دما کار می‌کند، نمی تواند بیشتر از این باشد.

 

توجه داشته باشید که در این قضیه هیچ اشاره ای به ماده کار نشده است. یعنی بازده یک ماشین بازگشت پذیر مستقل از ماده کار است و تنها به دما بستگی دارد. علاوه بر این، بازده یک ماشین برگشت پذیر، حداکثر مقدار ممکن برای هر ماشینی است که در بین همان دو حدّ دمایی کار می‌کند.

این واقعیت از آن جا ناشی می‌شود که می‌توان نشان داد که در چرخه کارنوQ1/Q2=T1/T2 و در نتیجه:

e=1-Q1/Q2=1-T1/T2

برای دست یابی به حداکثر بازده ممکن، دمای T2 باید صفر مطلق باشد. تنها هنگامی که منبع سرد در صفر مطلق (273- درجه سانتی گراد ) قرار گیرد، تمامی گرمای جذب شده از منبع گرم به کار تبدیل خواهد شد.

امّا چون نمی توانیم یک منبع سرد با دمای صفر مطلق داشته باشیم، ساختن یک ماشین گرمایی با بازده صد درصد نیز عملاً غیر ممکن است. این تجربه منجر به قانون سوم، ترمودینامیک شده است که می‌توان آن را به صورت ساده چنین بیان کرد: با هیچ روشی، هر قدر هم ایده آل باشد، امکان ندارد بتوان دمای یک سیستم را با انجام عملیاتی به تعداد محدود، تا صفر مطلق کاهش داد.

در مطالب بعدی در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد.


برچسب‌ها: <-TagName->
دو شنبه 26 دی 1390برچسب:, :: 11:57 :: نويسنده : پوریا جعفری

اینم همون جزوهء که قولش رو بهتون داده بودم

  مهندسین شیمی از دستش ندید 

جزوهء موازنه مواد و انرژی

دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->
دو شنبه 26 دی 1390برچسب:, :: 11:57 :: نويسنده : پوریا جعفری
شهید مهندس احمدی روشن متولد ۱۷ شهریور ۱۳۵۸ و فارغ التحصیل ۱۳۸۱ رشته مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف و معاون بازرگانی سایت نطنز بوده است. این شهید دارای چندین مقاله ISI به زبان‌های انگلیسی و فارسی بوده است. 

وی دانشجوی دکترای دانشگاه صنعتی شریف و از نخبگان این دانشگاه به شمار می‌رفته است.

به گفته دوستان وی شهید احمدی شخصی ولایتمدار و از شاگردان آیت الله خوشوقت استاد اخلاق تهران بوده است. معاون بازرگانی سایت نطنز شخصی شوخ و باصفا و در عین حال در مدیریت جدی و قاطع بوده است. 

وی در دوران دانشجویی معاون فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف بوده است. همچنین وی در راهپیمایی عظیم ۹دی ۸۸ روز تجدید بیعت با ولایت حضور داشته است. 

از شهید احمدی روشن یک فرزند به نام «علی» به یادگار مانده است. 

شهید احمدی روشن صبح امروز بر اثر انفجار یک بمب مغناطیسی در خودروی خود در میدان کتابی ابتدای خیابان گل نبی تهران بدست عوامل استکبار به شهادت رسید.



شهادت مظلومانه ایشان را به جامعه مهندسان شیمی تسلیت گفته و از خداوند برای خانواده ایشان صبر خواستارم.
به امید روزی که جهانی بی ترور و بی جنگ و نزاع داشته باشیم.


برچسب‌ها: <-TagName->


ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




<-PollName->

<-PollItems->

P Ou Ria Jafari

Create Your Badge
مهندسی شیمی را در گوگل محبوب کنید

">

 

بهترين وبلاگ





تماس با ما
تمامي حقوق اين وبلاگ محفوظ است |طراحي : پوريا جعفري
?

تبادل لينک